ד"ר שרית כהן

מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית

פיסול אף ללא ניתוח

האף, המרכיב האסתטי הבולט ביותר בפרופיל הפנים, הוא מבנה תלת ממדי מורכב, דמויי טרפז הכולל קמור גרמי וסחוסי חיצוני, מעטפת עורית ומערות אף פנימיות. מרכיבים טופוגרפיים אלה תורמים הן לצורה והן לתפקוד האף.

איזון, סימטריה, הרמוניה

איזון, הרמוניה וסימטריה הם מרכיבים חשובים של יופי. קווי מתאר אידיאליים של פנים ואף תוארו כבר בכתבי החרטומים בתקופת מצרים העתיקה ובהמשך בתקופת הרנסנס. בעזרת קנונים אלה ניתן לאמוד את היחס הרצוי בין האף לשאר מרכיבי הפנים ולנתח את מבנה האף במונחים של אורך, רוחב וקו מתאר, במבט קדמי וצידי.

במבט קדמי הערכה של איזון מושגת ע"י חלוקת הפנים לשלישים במאוזן (קו שיער – מרווח בין הגבות, מרווח בין הגבות – בסיס האף, בסיס האף -סנטר) ולחמישיות במאונך. האף מייצג שליש מאורך הפנים וחמישית מרוחב הפנים. רוחב בסיס האף (נחיריים) זהה למרחק בין זוויות העיניים. קו מתאר אידיאלי של צורת האף מתואר באמצעות שני קווים מעט קעורים שראשיתם מההיבט הפנימי של הגבות והמגיעים לקצה האף. במבט צידי פרמטרים חשובים הם אורך האף, קו מתאר של גב האף והערכת קצה האף (זווית הסיבוב, דרגת הבלט).

אורך האף מוגדר כמרחק בין שורש האף (המצוי בתפר בין האף לעצם המצח) לקצה האף. קו מתאר אסתטי של גב האף בנשים מצוי 2 מ"מ מאחורי ובמקביל לקו בין שורש האף ובעל קעירות קלה, אופיינית לנשים, המצויה במרכז פרופיל האף.

בגברים גב האף מעט יותר גבוה וישר. במבט צידי ניתן גם לאמוד את היחס הנוצר בין האף למצח ובין האף לשפה עליונה. חישוב זה מתבצע על ידי מדידת זוויות: זווית נזו -פרונטלית וזווית נזו-לביאלית בהתאמה. זווית נזו-פרונטלית היא הזווית בין המצח לגשר האף. בנשים זווית זו הינה 7± 134 מעלות, ובגברים זווית זו 7± 130 מעלות. מאחר וזווית מתייחסת לשני קווים המצויים בצמידות האחד לשני, שינוי בהטיה של קו אחד יגרום לשוני בממד הכולל הנתפס ובאופן פרטני שוני באורך האף. כך, זווית נזו-פרונטלית עמוקה תורמת לאשליה של אף קצר (ולכאורה סולד יותר) בעוד שזווית שטוחה מוסיפה לכאורה לאורך של האף. זווית חשובה נוספת היא זווית נזו-לביאלית, הזווית הנוצרת בין בסיס האף לשפה העליונה. זווית זו קובעת את סיבוב קצה האף.

בנשים מימדים אידיאליים של זווית זו -95-105 מעלות, בגברים 90-95 מעלות. זווית נזו-לביאלית כהה יותר תורמת למראה אף סולד, וזווית חדה יותר תורמת למראה אף בעל קצה נפול ,האופייני למראה של אף מתבגר. לניתוח הזווית הללו משמעויות פרקטיות המשפיעות כמובן על מראה האף: ע"י הסטת הזוויות הנזו-פרונטלית כלפי מעלה ,המרחק משורש האף לקצה האף מתארך לפיכך האף נראה ארוך יותר וקצה האף פחות בולט. באופן זה ניתן ליצור מראה אסתטי ופרופורציונאלי יותר של האף. ניתן גם להגדיל/ להקטין זווית נזו-לביאלית כלומר לגרום להטיה של קצה האף כלפי מעלה/ מטה ועל ידי כך לתרום למראה אף יותר סולד או פחות בולט בהתאמה.

מאחר ומרכיבי הפנים נמצאים בסמיכות האחד לשני שינוי בממדי מרכיב אחד משפיע על המראה האסתטי הנתפס של מרכיבי הפנים המצויים בסמיכות ועל מראה הפנים באופן כללי.
מראה אסתטי של האף מושפע ממראה/ מיקום הסנטר,  המצח ומרכז הלסת העליונה. כך לדוגמא סנטר נסוג עלול לגרום למראה אף בולט יותר ולהיפך.
מצח שטוח יוצר אשליה של אף ארוך יותר ונסיגה של מרכז הלסת העליונה המתרחשת עם הגיל יוצרת אשליה של אף ארוך ונסוג אחורנית.

מדע ואומנות אינם נפרדים בפיסול האף

תוצאות מרשימות של עיצוב אף מושגות ע"י התערבות כירורגית וע"י טכניקות זעיר פולשניות. במהלך שני העשורים האחרונים טכניקות זעיר פולשניות זוכות לפופולאריות רבה. נתוני האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית מורים כי מספר הפרוצדורות האסתטיות הלא כירורגיות עלה ב-231% מ-1997-2009. בשנת 2009 85% מכלל הפרוצדורות האסתטיות שבוצעו היו לא כירורגיות.

פסול האף בטכניקות זעיר פולשניות הינו אלטרנטיבה אפשרית לניתוחי אף במקרים מתאימים:

עיצוב אף בתולי הדורש מילוי / הגדלה למילוי חסרים ארכיטקטונים בסיווג מלמעלה כלפי קצה האף: שורש אף נמוך, פירמידת עצם רחבה, אי סדירויות גרמיות, גב אף נמוך, חסר הגדרה של קצה האף, קצה אף שמוט.

תיקוני אף לאחר ניתוחי אף-כריתת יתר או שיוף יתר של סחוסים/עצם עשויים לגרום לחסרים מבניים הניתנים לעיתים לתיקון ע"י הזרקות לעיצוב האף שמטרתו מילוי של האזור החסר. בטכניקה זו לניתן להסוות אי סדירויות בגב באף ובמבנה הגרמי, למלא שקעים, לתקן א-סימטריה, לעצב קצה אף לשפר היצרות במעברי אוויר ועיוותים כגון אף בצורת V הפוכה( הנגרם מתמט של מרכז האף) ואף דמוי אוכף (קעירות יתר של גב האף בפרופיל).

עיצוב אף מתבגר ע"י הרמת קצה אף שמוט והגבהת אף נמוך האופייני לאף ממוצא איתני אסייתי ואפרו-אמריקאי.

שיפור תפקודי של האף במקרים של היווצרויות מעברי האף הדורשים הרחבת האף לצורך שיפור מעברי אוויר דרך האף ובמקרים של תמט של קצה האף וכנפי האף.

יתרונות משמעותיים של התערבויות זעיר פולשניות לעומת ניתוחים קונבנציונליים כוללים העדר צלקות, זמן החלמה קצר יותר פחות כאב ואלטרנטיבה זולה.

פיסול האף דורש אנליזה אסתטית יסודית של אף, הגדרת הבעיות הניתנות לתיקון באופן פרטני ובצוע מוקפד. לאחר אלחוש מקומי, עיצוב האף במקרים אלו מושג ע"י הזרקה של חומצה היאלרונית, מרכיב טבעי של המשתית החוץ תאי, או רדיאס, חומר מילוי המורכב מקלציום הידרוקסיל אפטיט (CaHA), מינרל הקיים באופן טבעי בעצמות ובשיניים. בשל ההרכב הכימי של רדיאס, תאימותו לרקמות הגוף ,תכונותיו הפיזיקליות (אלסטיות וצמיגות) והפרופיל הבטיחותי המוכח, רדיאס הינו חומר מילוי אידיאלי לעיצוב האף.

הפרוצדורה קצרה, על פי רוב נטולת כאב. לעיתים נדרשות 2-3 ססיות טיפוליות להשגת תוצאה אופטימאלית. רדיאס מעודד יצור קולגן עצמוני ולפיכך משך הישרדות החומר ארוך יחסית. עיצוב האף בטכניקה זעיר פולשנית ע"י רדיאס אינו מתאים במקרים שנדרשת הקטנה של מבנה האף, סטיית מחיצה ועיוותים אסתטיים שאינם ניתנים לתיקון ע"י טכניקות זעיר פולשניות. עיצוב אף לא ניתוחי בעזרת רדיאס מאפשר חלופה טיפולית יעילה לניתוח אף למטופלים המעוניינים להימנע מניתוח פולשני ולמטופלים בסיכון גבוה לניתוח בשל מחלות רקע קשות. מטופלים המעוניינים להתרשם מתוצאות עיצוב אף לפני ניתוח עתידי וכאלה שאינם מעוניינים לעבור ניתוח חוזר מתקן הינם מועמדים אידיאלים לעיצוב אף בטכניקה זעיר פולשנית.

הודות לטכניקות המפותחות העומדות לרשותנו בעידן המודרני, טכניקה זעיר פולשנית מאפשרת פיסול אף ללא ניתוח וזוכה לשביעות רצון גבוהה בקרב מטופלים.

לשיחה חוזרת עם נציגת הקליניקה אנא מלא/י פרטיך: