ד"ר שרית כהן

מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית

ניתוח הגדלת חזה

החזה הוא האיבר המשדר נשיות ונודעת לו חשיבות גם בתפיסת הדימוי העצמי. ניתוח הגדלה הינו הנפוץ ביותר בין הפרוצדורות הכירורגיות האסטטיות ע"פ נתונים של האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית ואסטטית משנת 2013. על אף העדר נתונים מדויק לגבי מספר המנותחות בארץ נראה כי גם בישראל זהו הניתוח האסטטי הנפוץ ביותר.

הניתוח הנפוץ ביותר בין הפרוצדורות הכירורגיות האסטטיות

הגדלת חזה – חדשות בענייני הסיליקון וסוגי שתלים

ידע וניסיון מצטבר של חמישה עשורים של הגדלות שדיים, מאז הוצג משתל הסיליקון לראשונה ב-1963 ע"יCRONING ו-GEROW, מעקב אחרי תוצאים ובעקבותיו התפתחות סוגי משתלים חדשים הביאו עימם היצע רחב של שתלים ורפואה מבוססת הוכחות.

שתלי הסיליקון קיימים במגוון רחב של נפחים, גבהים (הנקראים פרופיל המבטא את מידת התבלטות השתל) ורוחב בסיס. השתלים קיימים ב-2 צורות עיקריות – שתל עגול ושתל אנטומי (דמוי טיפה או אגס). שתלים עגולים באים עם מעטפת חלקה או מחוספסת. ניתן גם לבחור את רמת הצמיגות של ג'ל הסיליקון במשתל. שתל בעל רמת צמיגות גבוהה הינו נוקשה יותר, שתל חלק ורך יותר.

שתלי הסיליקון כיום הינם דור חמישי של שתלים, בעל פרופיל בטיחותי גבוה מאוד ומאושרים ע"י משרד הבריאות בישראל ומנהל המזון והתרופות האמריקאי .(FDA)
עיקר ההתפתחות אינה בסוגי השתלים ,שלמעשה לא השתנו מאז 1994 ,אלא דווקא בתהליכי הבחירה וההתאמה של המשתל למטופלת. בחירת משתל אופטימלית מבוססת על קריטריונים ספציפיים, אובייקטיבים, הניתנים לאימות מדעי והלוקחים בחשבון ממדים רקמתיים מדידים. מערכת תלת ממדית כזו אינה מאלצת את הרקמה להסתגל לנפח מסוים אלא הנפח הוא תוצר של מאפיינים רקמתיים כגון יכולת המתיחה של הרקמה. מערכת שכזו מאפשרת השגת תוצאה אופטימלית ארוכת טווח תוך מזעור אפקטים שליליים כגון – מתיחת יתר של העור ודקותו, אטרופיה של רקמת שד, עיוות בית חזה וכו'.

איך מתאימים את גודל השתל למבנה הגוף של המטופלת

זו שאלת מיליון הדולר! גודל המשתל אינו שרירותי והחלטה שכזו נקבעת במהלך פגישת הייעוץ ומבוססת על מבנה בית החזה ,רוחב השד של המטופלת בדיקה קפדנית של השד הכוללת מדידות (כגון-מרחק בין מפתח בית החזה לפטמה, מרחק בין הפטמה לקפל התת שדי) ,התייחסות לאיכות העור, עובי רקמת השד יכולת המתיחה של רקמת השד וכמובן רצון המטופלת. המרכיב החשוב ביותר הוא רוחב השד של המטופלת. כך לדוגמא לאישה בעלת מבנה בית חזה רחב נתאים שתל בעל בסיס רחב ובנשים רזות בעלות בית חזה צר נשתמש בשתלים עם בסיס צר ופרופיל גבוה.

רצון המטופלת הוא מרכיב שיש לקחת בחשבון – האם המטופלת מעוניינת במראה טבעי שעל פי רוב יושג ע"י משתל בעל דרגת זקירות לא גבוהה או במראה פוש אפ שיתאפשר ע"י שימוש במשתל זקור-פרופיל גבוה.

בקליניקה של ד"ר שרית כהן, מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית, תוכלי לקבל הכוונה מקצועית לגבי הגדלת חזה, וכמובן, ליהנות מחזה מלא, מורם ואסתטי בהתאם לציפיות שלך.

תנאי ההתאמה לניתוח הגדלה

הטעות הנפוצה ביותר של נשים הינה בחירת נפח ספציפי-ע"פ רוב כי לחברה בצעו הגדלה עם נפח שכזה, מבלי להתחשב במבנה בית חזה, רוחב השד ופרמטרים נוספים חשובים ושונים בין החברות. כך לדוגמא נפח של 300 סמ"ק יכול להראות קטן על מטופלת גבוהה ורחבה כאשר אותו נפח יראה מוגזם ולא פרופורציוני על חברתה בעלת מבנה החזה הצר. לכל אחד מבנה גוף שונה ולכן ההתאמה צריכה להיות פרטנית ומדויקת המבוססת על נתונים מדידים. התאמה שכזו היא ללא ספק מרכיב חשוב בהצלחה של הניתוח.

טעות נפוצה נוספת היא לחשוב כי ניתוח הגדלה הינו פתרון לחזה שמוט ונפול לאחר הריונות הנקות או שינויים משמעותיים במשקל – במקרה שכזה יהיה צורך ראשית לעצב מחדש את השד הנפול ע"י הרמה ואם מדובר גם בשד מרוקן מנפח נבצע הרמה במשולב עם הגדלה.
טעות נוספת היא לחשוב כי שתל המיקום תת שרירי ימנע צניחת שד עתידית ולכן בטיחותי יותר. ההחלטה לגבי מיקום המשתל הינה פועל יוצא של עובי רקמת השד. בנשים רזות בעלות רקמת שד מועטה, מיקום תת שרירי יגרום לריפוד המשתל ע"י שכבת השריר על מנת למנוע את נראות המשתל. כאשר רקמת השד מספקת (מעל 2 ס"מ של רקמת שד שניתן לאחוז בין האגודל לאצבע המורה) המיקום האידיאלי הינו מתחת הבלוטה, כלומר מעל השריר.
מטופלת אידיאלית לניתוח הגדלה היא מטופלת בריאה, צעירה, עם מבנה שד קטן וסימטרי והחשוב מכל בעלת ציפיות ריאליות.

חשוב לבדוק עם המטופלת לפני ההחלטה על הניתוח

היסטוריה רפואית, ההרגלים, תרופות ורגישות לתרופות. בדיקה פיזיקלית רלבנטית-גובה, מבנה בית חזה, ובדיקה פיזיקלית של השד. יש לוודא כי רמת הציפיות ריאלית, לבדוק את רמת הנכונות של המטופלת לניתוח ולהחלמה שלאחר מכן, והאם הציפיות שלה ריאליות.

למי לא כדאי לעשות את הניתוח הזה?

כמו בכל ניתוח כאשר הסיכון הניתוחי גבוה בשל מחלות רקע לא נמליץ על ניתוח אלקטיבי כגון הגדלת חזה. אין ספק שהצלחה של ניתוח תלויה בתיאום ציפיות מדוקדק – כאמור ציפיות ריאליות הן מרכיב חיוני להצלחת הניתוח.

יש לוודא כי עיצוב אופטימאלי של השד יתאפשר רק באמצעות הגדלה בלבד. לצורך זה יש למדוד את המרחק בין מפתח החזה (כלומר הגבול העליון של עצם החזה) לפטמה. מיקום נמוך של הפטמה, המצביע על שד שמוט, מחייב הרמה שכן הגדלה בלבד של שד שמוט תיתן תוצאה לא אסטטית, מעין בלון נפול, בו השתל נמצא גבוה ובנפרד מרקמת השד שנשארת נפולה ושמוטה.

מהם הסיכונים או הסיבוכים בניתוח מסוג זה?

בהתייחס לסיבוכים, אנו מבחינים בין סיבוכי הניתוח עצמו לבין סיבוכים הקשורים במשתל. כמו בכל ניתוח יתכנו סיבוכים, אולם אילו נדירים למדי, כגון דימום (1% – ע"פ רב שטפי דם שאינם מצריכים התערבות ניתוחית) וזיהום (0.5%).

באופן ספציפי להגדלה: שינויים בתחושת הפטמה-בתלות עם חתך הגישה, בד"כ הפיך תוך 6-12 חודשים. בכ-2% מהמקרים יתכן שינוי תחושה לצמיתות.

סיבוכים הקשורים למשתל

התכווצות קופסית-סבוך נפוץ ביותר של הגדלה, שיעור הדיווח בסקירות ספרותיות שונות נע בין 0.5%-30%. מרבית הדיווחים מצביעים על שיעור בין 3-5%. סביב המשתל קיימת תגובת גוף זר של הגוף תוך יצירת רקמת חיבור עדינה העוטפת את המשתל ע"פ רוב ללא קליניקה. לעיתים נוצרת רקמת חיבור עבה המסווגת בהתאם לדרגת הנוקשות לרמות 1-4. בד"כ כאשר מדובר בדרגה 3-4 הטיפול הוא ניתוחי וכולל כריתת הקופסית באופן חלקי או מלא ושינוי מקום המשתל.

תזוזת המשתל ובעקבות כך אסימטריה

הופעת קמטים וקפלים – ככל שהמשתל גדול יותר ומעטפת הרקמה הרכה המרפדת אותו דקה יותר ניתן לראות ולהרגיש את המשתל. התאמה נכונה של נפח ומיקום המשתל תמזער את הופעת הקפלים הנראים.

מה משמעות הניתוח עבור נשים שרוצות להניק?

יצירת הכיס להחדרת המשתל נעשה במישור תת בלוטי-דהיינו מאחורי רקמת השד, תת שרירי, או במישור משולב. מאחר ורקמת השד עצמה אינה ניזוקה כלל במהלך הניתוח – אין פגיעה בהנקה.

בקליניקה של ד"ר שרית כהן, מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית, תוכלי לקבל הכוונה מקצועית לגבי הגדלת חזה, וכמובן, ליהנות מחזה מלא, מורם ואסתטי בהתאם לציפיות שלך.

לשיחה חוזרת עם נציגת הקליניקה אנא מלא/י פרטיך: