ד"ר שרית כהן

מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית

הזרקת שומן עצמוני

ההתלהבות המחודשת מהזרקות שומן נובעת מהתקדמות המחקר המדעי בנושא הביולוגיה של רקמת השומן ואפיוניו הייחודיים ובעקבותיו התפתחות מכשור ייעודי וטכניקות הזרקה מיוחדות לשימור רקמת השומן.הגילוי המרעיש של נוכחות תאי גזע ברקמת תאי השומן ע"י זוק וחבריו בשנת 2001 היוו ללא ספק פריצת דרך משמעותית.

יתרון ייחודי במענה אופטימאלי לאובדן נפח

הזרקת שומן עצמוני זוכה לפופולאריות נרחבת בעשור האחרון במגוון רחב של התוויות אסתטיות ומשחזרות. אזכורים ראשונים של שימוש בשומן עצמוני דווחו כבר לפני למעלה מ100 שנה. ניובר, כירורג גרמני, תאר ב-1893העברת שומן מהזרוע לתקון עיוות ברכס ארובה תחתונה והלחי. הזרקת שומן תוארה לראשונה ע"י הולנדר ב-1910 לשחזור נפח בפנים ותיקון עיוות בשד. בשל תוצאות בלתי ניתנות לחיזוי הזרקות שומן לא זכו לפופולאריות, בעיקר באסתטיקה של הפנים.

ההתלהבות המחודשת מהזרקות שומן נובעת מהתקדמות המחקר המדעי בנושא הביולוגיה של רקמת השומן ואפיוניו הייחודיים ובעקבותיו התפתחות מכשור ייעודי וטכניקות הזרקה מיוחדות לשימור רקמת השומן.הגילוי המרעיש של נוכחות תאי גזע ברקמת תאי השומן ע"י זוק וחבריו בשנת 2001 היוו ללא ספק פריצת דרך משמעותית. ייחודם של תאים אילו ביכולתם להתמיין וליצור מגוון רחב של תאים בהתאם לאיבר המקור או בהתאם לתנאי התרבית אליה הם חשופים כגון תאי עצב, עצם, סחוס, כלי דם ואחרים. יכולת זו של תאי הגזע, המצויים ברקמת השומן, מאפשרת לשומן המוזרק לעודד ייצור של כלי דם ולשפר את אספקת הדם ואף להחליף תאים ניזוקים ובכך לחדש רקמות. יתרון ייחודי זה של שומן עצמוני, לא עוד רק חומר מילוי אלא גם בעל תכונות הגורמות להתחדשות רקמות, גויס במהרה ע"י הכירורגיה האסתטית.

יתרונות שומן עצמוני

היתרונות של שימוש בשומן עצמוני להצערת פנים משמעותיות.שומן הינו ביוקומפטיבילי (בעל תאימות לרקמות בגוף),עצמוני ולפיכך אידיאלי כחומר מילוי,זמין ,לא יקר ובעל פרופיל בטיחותי גבוה.יתרון נוסף הינו שאיבת השומן הנלוות באזור הקציר המאפשרת שיפור המראה האסתטי גם באזור זה.
טכניקה מוקפדת המשמרת את אספקת הדם לתאי השומן מאפשרת תוצאות ארוכות טווח. שיעור הישרדות תאי השומן המוזרקים תלויה בטכניקה.העדר נתוני תוצא אובייקטיבים אחידים ושוני בטכניקות קצירת השומן ,עיבודו והזרקתו אחראים לשוני באחוזי שרידות תאי השומן המדווחים בסקירות הספרות השונות.מרבית הסדרות מדווחת על בין 40-70% שרידות של השומן המוזרק, אולם קיימים גם דיווחים של 90% שרידות ואף יותר. הזרקת שומן בכמויות קטנות למספר שכבות וכיוונים משפרת אספקת דם ומונעת טראומה של תאי השומן המוזרק ולפיכך משפרת את אחוז התאים ש-"יקלטו" לאחר ההזרקה. לעיתים יש לחזור על הפעולה יותר מפעם אחת.

התוויות של הזרקת שומן עצמוני

הזרקת שומן מאפשרת מילוי רקמה רכה, מתן מענה אופטימאלי לאובדן נפח בפנים שחל עם הגיל, מראה צעיר יותר ולפיכך אסתטי יותר ותיקון עיוותים קוסמטיים בפנים. התוויות אסתטיות רווחות בשימוש הינם הזרקת שומן לעיצוב הלחי, מילוי שקע במרכז הלחי ובקו הלסת, מלוי חריצים בין האף לפה ובין הפה לסנטר, עיצוב סנטר, מילוי רקות שקועות ועיבוי שפתיים. הזרקת שומן מועשר בתאי גזע הינה מענה לשחזור חסר רקמה רכה במקרים של דלדול חצי אחד של הפנים ואסימטריה של הפנים כתוצאה מכך (HEMIFACIAL ATROPHY).

פרט לפנים, הזרקת שומן נפוצה באזורי גוף אחרים. ניתן להזריק שומן לחזה לשחזור לאחר כריתות שד ואף להגדלת חזה במקרים של נפח קטן-בינוני. במקרים של שחזור לאחר כריתה עם טיפול קרינתי ליכולת התחדשות הרקמה ושיפור אספקת הדם הנלווית להזרקת שומן יתרון משמעותי. דומה כי חוסר הבהירות שנסב סביב הפרעה אפשרית בהדמיית השד לאחר הזרקת שומן כבר אינו מהווה מכשול. עבודות מחקר שפורסמו מאוניברסיטת ליאון בצרפת ,לצד בסוס מדעי נוסף, קובעות כי יכולת אבחון של הדמיית שד אינה נפגמת לאחר הזרקת שומן וכי ניתן להבחין בין הסתיידויות שנגרמות מהזרקת השומן לבין אלה הנלוות לגידול של השד ע"י הרדיולוג המנוסה.

התוויה נוספת של הזרקת שומן עצמוני הינה הצערת כפות ידיים מגוידות ותיקון אובדן נפח של גב כפות הידיים שחל עם השנים. התוצאה – שיפור המראה האסתטי לטווח ארוך. לחילופין ניתן להשתמש בחומרי מילוי טבעיים זמניים, כגון נגזרות של חומצה היאלורונית או רדיאס, המצריכים חזרה לפרקים על הפעולה.ניתן גם להזריק שומן עצמוני למילוי שקעים שנוצרו לאחר חבלות ואי סדירויות רקמה לאחר שאיבת שומן.

תהליך הזרקת שומן עצמוני

הזרקת שומן עצמוני כהליך בודד מתבצעת תחת הרדמה מקומית .קצירת השומן מתבצעת ע"י שאיבה מבוקרת באמצעות טכנולוגיה ייחודית של זרמי מים מבוקרים המסייעים לבדוד השומן ותורמים למזעור טראומה הן לאזור הקציר והן לתאי השומן. הודות לטכנולוגיה ייחודית זו ולעובדה כי הקציר והשאיבה מבוצעים במערכת סגורה,המונעת חשיפה של תאי השומן לאוויר חדר, שיעור החיות והשרידות של השומן המוזרק הוכח במחקר מבוקר כפוי סמיות כגבוה יותר בהשוואה לקצירת שומן מסורתית. לאחר תהליך סרכוז (הפרדת השומן מנוזלים ומים) מוזרק השומן באמצעות מזרקים ייעודים לאזור הרצוי בפנים לשל פיסולו.

הזרקת שומן יכולה להתבצע במהלך ניתוח מתיחת פנים.לצד הידוק רקמות תת עוריות שצנחו עם השנים וכריתת עודפי עור במהלך הניתוח הזרקת שומן עצמוני מאפשרת השבת נפח שאבד עם השנים ומתן מענה כולל תלת מימדי ומושלם להצערת פנים. נתוני מחקר שפורסם מאוניברסיטת מיאמי מורים כי נצפה שיפור באיכות העור, עידון קמטים, צמצום בגודל הנקבוביות ושיפור בכתמי פיגמנטציה במהלך השנה הראשונה לאחר הזרקת שומן.
אזורי הקציר הרווחים הם בטן תחתונה והיבט פנימי של הברכיים. לאחר הסננת חומר מאלחש השומן נשאב דרך חתך גישה זעיר פולשני ועובר תהליכי עיבוד טרם ההזרקה.הזרקת השומן מבוצעת בעזרת קנולות מיוחדות בטכניקה א-טראומטית.לעיתים נדרש לחזור על הפעולה יותר מפעם אחת. ניתוחים של האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית ואסתטית מורים כי בשנת 2013 בוצעו כ-66,000 הזרקות שומן קוסמטיות לא כירורגיות בארה"ב. עם התקדמות המחקר וסטנדרטיזציה של התהליך ניתן להניח כי הזרקות שומם יהוו קטגוריה עיקרית בכירורגיה אסתטית ויהיו חלק אינטגראלי בפיסול פנים ומענה לאתגרים אסתטיים ושחזוריים אחרים.

ד"ר שרית כהן מזמינה אתכם ללמוד על האפשרויות העומדות לרשותכם לצורך הזרקת שומן עצמוני לפיסול הפנים, מילוי קמטים וגב כפות הידיים, התאמת הטיפול נעשית בצורה פרטנית, על פי בדיקה מוקדמת, ייעוץ והכוונה.

לשיחה חוזרת עם נציגת הקליניקה אנא מלא/י פרטיך: