ד"ר שרית כהן

מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית

חיטוב קו לסת

אידיאל היופי של פנים נשיים הינו חידה שעל פתרונה שקדו ציירים, אומנים ופילוסופים משחר ההיסטוריה. פרמטרים הכוללים חלוקה מבנית, היחס בין מקטעי הפנים השונים ותצורה מבנית נחקרו רבות. קווים מעוגלים, משחק בין קמירויות וקעירויות המתמשכים בזרימה וחידודים הדרגתיים מאפיינים פנים צעירות.

קו לסת - האזור החמישי

מבנה פנים אסטטי תואר כבעל צורת דמוית חרוט הפוך, פנים דמויי לב או משולש שקודקודו פונה כלפי מטה. יהא התיאור הגיאומטרי אשר יהא, המשותף הוא חתך רוחב של מרכז הפנים ארוך משמעותית יחסית למקבילו בשליש התחתון של הפנים. כזהו קו מתאר אידיאלי של מבנה הפנים בנשים; עצמות לחיים בולטות ( חלק מרכזי של הפנים) עם חידוד הדרגתי של צל הפנים מלמעלה למטה וקן לסת צר (שליש תחתון של הפנים) דוגמת הזמרת ריהנה, השחקנית סקרלט ג'והנסון, והדוגמניות נעמי קמפל ובר רפאלי.

קו לסת מרובע מרחיב את החלק התחתון של הפנים ונחשב גברי. ניתוח אסתטי של פיגורות נשיות שהם בבחינת מודל אסתטי דוגמת דמי מור, ג'ניפר אניסטון ואף אנג'לינה ג'ולי מצביע בבירור על מלאות צידית מעל זווית הלסת המקנה לפנים מראה פחות אסתטי. יתכן כי זוהי הסיבה להסוואת הלסת ע"י רעמת שיער ובחירת זוויות צילום מחמיאות יותר.

קו לסת מרובע המתבטא במלאות צידית מעל זווית הלסת נגרם ע"פ רוב מעיבוי סיבי שריר המסטר ,שריר לעיסה המצוי בחלקו הצידי תחתון של הפנים. לעיסה לא סימטרית, הנגרמת מבעיות שיניים, הפרעות במפרק הלסת, לעיסת מסטיק חריקת שיניים בשינה או הפרעות פסיכיאטריות עלולה לגרום לעיבוי סיבי השריר וכתוצאה מכך להרחבת השליש התחתון של הפנים. לעיתים עיבוי המסטר יופיע רק בצד אחד של הפנים אולם ע"פ רוב המעורבות תהיה משני צידי הפנים.

במוצא אתני אסייתי – דרום מזרח אסיה וסין רווחת שכיחות עיבוי שרירי המסטר. התחקות אחרי קווי מודל יופי מערביים הינה הזרז למספר גדול של מטופלים המבקשים לעצב את לסתותיהם באזורים אילו. כך לדוגמא, הזמרת שאריס פמפנגקו " ילדת הפלא" ממוצא הפיליפיני , בת ה-18 בלבד, עברה טיפול לחיטוב קווי לסתה על מנת להקנות לפניה "מראה של פנים עגול", כחלק מהכנותיה להשתתפות בסדרת הטלוויזיה המצליחה GLEE. טרנד זה תופס תאוצה רבה בחברה המערבית ובישראל.

הטיפול הכירורגי המקובל – כריתה חלקית של סיבי השריר במטופלים עם עיבוי מסטר הגורם להפרעה פונקציונאלית ואסטטית, לעיתים בשילוב עם תרופות מרפות שריר וסדים מיוחדים עשוי לגרום לנפיחות, כאב ושטפי דם.

טיפול זעיר פולשני התופס תאוצה הינו חיטוב קו הלסת באמצעות הזרקה של דיספורט/בוטוקס לשליש תחתון של הפנים. הטיפול עצמו מהיר, נטול כאב וכרוך ב-2 מפגשים במרווח של 3 שבועות האחד מהשני. התוצאה הרפיית השריר ובעקבותיה שיפור בתסמינים המלווים כגון הקלה בחריקת שיניים בשינה ושיפור בכאב מרפק הלסת. השיפור האסטטי משמעותי, הקוטר הרוחבי של הפנים יורד וקווי מתאר הפנים נעשים מחודדים יותר ועל כן אסטטיים ואטרקטיביים יותר – שיפור משמעותי זה זוכה לשביעות רצון גבוהה בקרב המטופלות.

טכניקת ההזרקה המיוחדת מבוצעת בהצלחה ע"י ד"ר כהן שרית בעשרות מטופלים ומכונה האזור החמישי – חיטוב קו הלסת, בנוסף לאזורים המקובלים האחרים-מצח, צידי העיניים, אזור הגלבלה (בין הגבות) והאזור הרביעי – הארכת המצח.

לשיחה חוזרת עם נציגת הקליניקה אנא מלא/י פרטיך: